tag:blogger.com,1999:blog-21002253.post5956477376052398229..comments2024-01-27T09:38:19.844+01:00Comments on Game design, spiludvikling & gaming - blog om computerspil: Heavy Rain spiller på hele følelsesregisteretGustav Dahlhttp://www.blogger.com/profile/02707580330282638986noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-21002253.post-42369169686281521222010-02-26T13:27:24.935+01:002010-02-26T13:27:24.935+01:00Nu gennemført jeg selv også Heavy Rain i går aftes...Nu gennemført jeg selv også Heavy Rain i går aftes med en delvis "happy ending", idet jeg endte med kun 1 død karakter (good guy) uden at spoile noget for nogen af læserne. I stedet for at spillet fik mig til at føle mig "mæt" og gav mig lyst til at lave noget andet, fik jeg straks lysten til at gå tilbage og se, hvordan jeg kunne få en anden slutning og fik så den rigtige happy ending, hvor alle mine karakterer overlevede.<br /><br />Jeg har ladet mig høre på nettet, at der skulle være over 20 forskellige slutninger, og selvom jeg ikke ligefrem har lyst til at gennemføre det 20 gange med det samme, giver det spillet en helt anden værdi og gør spillet meget mere til en rpg. Det gør nemlig, at spillet ikke får dig til at føle dig som en "trained monkey" ligesom artiklen på "The Brainy Gamer" påstår, men i stedet for afprøver, hvordan du er som person, og hvad der falder dig naturligt at gøre. Mange af dine handlinger har nemlig alvorlige konsekvenser og ifølge min mening på et meget højere plan end "rigtige" rpger gør så som Mass Effect.<br /><br />Med det sagt føler jeg stadig Heavy Rain som værende en spil-oplevelse og ikke en prototype på, hvordan film i fremtiden vil være. Her har jeg nemlig hørt utrolig mange anmeldere hugge på spillet for, at det ikke lever op til at være "interaktiv drama" som spillets første trophy angiver, på grund af spillets tydelige on-screen instruktioner og ligegyldige scener, hvor man eksempelvis skal tage sig af et spædbarn, barbere sig, tage bad osv. For mig betyder disse scener ikke så meget, idet der kun er få af dem, og da det bare er små sjove ting, som jeg kan grine af og ikke tage spillet for seriøst.<br /><br />Alt i alt er dette spil for mig indtil videre meget undervurderet (overrasker mig ikke), idet jeg ikke kan huske, hvornår jeg sidste gang har været så opslugt af et spil på samme måde som en intens bog eller film.Benjamin Nicholas Overgaardhttps://www.blogger.com/profile/00966237920550639894noreply@blogger.com