søndag den 13. september 2009

Micro review: Mini Ninjas (Xbox 360)

Danske IO Interactive er først og fremmest kendt for deres succesfulde Hitman-serie, men nu har udviklerne taget en noget drastisk drejning med Mini Ninjas.

Spillet er uden tvivl henvendt mod den yngre spilgruppe, men det betyder på ingen måde, at det er et dårligt produkt - tværtimod er spillet meget helstøbt og solidt på alle leder og kanter.

I Mini Ninjas spiller man som forskellige ninjaer, hvoraf Hiro er hovedpersonen, som mestrer den såkaldte Kuji-magi. Spillet er en blanding af adventure, platform og beat'em up, uden at en enkelt del overskygger de andre. Spillet henter en smule inspiration fra The Legend of Zelda: The Wind Waker, både grafisk såvel som gameplay-mæssigt. Det gør dog ikke det helt store, da Mini Ninjas fremstår meget som sin egen.

Som en række forskellige ninjaer gælder det om at nedkæmpe horder af onde samuraikrigere. Spillets fjender er forholdsvis nemme at overvinde, men det interessante ved spillet er de værktøjer, man har til at gøre det med. Hver ninja har forskellig kampstil og -evner, og udover dette kan man lege med magiske tricks så som at fremmane tordenskyer, der sender lyn ned igennem fjenderne, skyde ildkugler eller gemme sig i en vandrende busk. Udover dette kan man smide med kastestjerner og røgbomber, som jo er obligatoriske værktøjer for enhver seriøs ninja. Kort sagt lægges fokusset ikke så meget på at overvinde fjenderne, men hvordan du har lyst dig at gøre det, hvilket skaber et eksperimenterende element i spillet.

Mini Ninjas er et utrolig flot spil, der gør brug af mange skrigende farver. Effekter så som røgskyer, vand og ild er rigtig lækkert at kigge på. Banerne er meget åbne og giver en følelse af frihed. Indimellem skal man snige sig ind på store fæstninger, bevogtet af en hær af krigere, hvor man i bedste ninja-stil skal balancere på tagrygge. Snige-elementet er uden tvivl noget af det mest interessante ved spillet, men desværre har man ikke udnyttet dets potentiale fuldt ud. Det er eksempelvis meget svært at handle som en ægte ninja, der angriber uden at blive set af fjenden. Fjenderne i Mini Ninjas har det nemlig med meget hurtigt at opdage én, uanset hvor godt man prøver at skjule sig, hvilket ødelægger lidt følelsen af at være "den usynlige skyggekriger".

Alt i alt er Mini Ninjas et meget gennemført spil med øje for de små detaljer. Et godt eksempel er den karakteristiske asiaterhat, som kan benyttes som skjold mod pileregn, men samtidig også fungerer som båd, når man skal forcere store floder og vandfald. På den visuelle og audiative side klarer Mini Ninjas sig glimrende med sit meget stemningsfulde univers. Animationerne er lækkert udført, og det er sjovt at kigge på ninjaernes forskellige bevægelser. Sværhedsgraden i spillet er tilpas justeret, så de mindste kan være med, uden at det bliver alt for kedeligt for garvede gamere. Kampsystemet er på én og samme tid enkelt og dybt, idet det giver dig frihed til at udforske figurernes styrker og svagheder.

IO Interactive er sluppet rigtig godt fra Mini Ninjas. Det er ikke verdens mest opfindsomme videospil, men det hele er udført på en meget elegant og gennemført måde. Vigtigst af alt er spillet underholdende hele vejen igennem og får én til at føle sig som barn igen, da man legede røver og soldater, pirater, agenter eller ninjaer i sin baghave. Hele konceptet med at lege og udforske præger i stor stil spillet, som står meget i kontrast til de mange moderne stereotypiske skydespil, markedet bugner af i dag.