De bedste blogindlæg

Journey - pilgrimsrejse for to
thatgamecompany kan virkelig sammensætte gode og unikke spil-oplevelser, og Journey er ingen undtagelse. Du vandrer rundt i en kæmpestor ørken i håb om at nå bjerget ude i horisonten. Indimellem støder du på andre pilgrimme, som du kan vælge at dele rejsen med.

Ludonarrativ resonans - videospil med fortællerstemme
Spil-mediet har nogle unikke egenskaber og byder på oplevelser ulig andre medier. Men hvorfor er det, at mange spil stræber efter at være cinematiske ligesom film? Hvorfor kan de ikke "bare" være spil? Heldigvis dukker der flere og flere titler op, som i stor grad viser, hvad spillene kan, som ingen andre kan.

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth
Call of Cthulhu er et gammelt gyser-spil udviklet Headfirst Productions. Historien er stærkt inspireret af H.P. Lovecrafts noveller og fungerer overraskende godt. Spillet er desværre også fyldt med en masse fejl, hvilket ødelægger den ellers rigtig gode og dunkle stemning.

Mine tanker om Infinity Blade til iPad
Infinity Blade er det første spil til iOS, som gør brug af Epics Unreal Engine. Det er teknisk imponerende, men hvordan står det til med spil-designet? Er det virkelig et fuldblods-RPG, eller hopper man over, hvor gærdet er lavest?

Silent Hill: Shattered Memories - skræmmende god historiefortælling
Gyser-genren har altid haft en særlig plads inden for videospil-mediet. Desværre kommer der færre og færre spil inden for dette felt, som er virkelig gode. Denne nyfortolkning til Wii af det oprindelig Silent Hill viser sig dog at være et rigtig godt forsøg på at fortælle en medrivende og spændende historie.

Et nostalgisk kig tilbage på et spil om vind og venskab
The Legend of Zelda: The Wind Waker har betydet rigtig meget for mig. Dette spil var højdepunktet for min GameCube og mit venskab med en god kammerat.

Loading-skærme: unødvendigt meget besvær for at starte et spil
Hvorfor skal det tage så lang tid for et moderne videospil at starte op? Hvorfor skal man vente i uendeligheder, når et spil skal loade et nyt level?

Hvorfor Alan Wake ikke fungerer som en psykologisk thriller
Xbox 360-spillet Alan Wake er en længe ventet gyseroplevelse, som har været under udvikling i rigtig mange år. Nu er spillet så endelig udkommet, men kan Remedy Entertainment leve op til de tårnhøje forventninger, som fans verden over har haft?

Ugens kloge spilord #5: Hvad gør en god level designer?
Level design er et forholdsvis ukendt område i forhold til de andre elementer inden for spiludvikling. Læs om hvilke færdigheder man skal have for at være en dygtig level designer.

Medialogi - en god spiluddannelse?
Aalborg Universitet tilbyder uddannelsen Medialogi, som har fået meget omtalte med hensyn til spiludvikling. Her nedfatter jeg nogle af mine tanker og overvejelser om uddannelsen. Læs i øvrigt de mange kommentarer til blogindlægget, hvor folk fortæller om deres erfaringer med Medialogi.

Ugens kloge spilord #4: Spiludvikling er et holdarbejde
Inden for spiludvikling er det naturligvis vigtigt at have færdigheder så som at kunne programmere eller tegne. Men hvad mange ikke tænker på, er, at det er mindst lige så vigtigt at kunne arbejde sammen som et hold.

Left 4 Dead 2 - strategisk samarbejde på højt plan
Left 4 Dead 2, udviklet af Valve, er noget af en unik oplevelse. Dette er ikke et ligegyldigt zombie-skydespil, men i langt højere grad et utrolig taktisk og kompetitivt spil med et dybt gameplay og masser af replayability.

Er DLC obligatorisk for et moderne spil?
Downloadable content er i løbet af de sidste år blevet et ekstremt populært buzzword for spillekonsollerne. Men kan det virkelig passe, at man som spiludvikler er tvunget til at lave ekstra DLC-pakker, hver gang man udgiver et nyt spil?

Kunsten at have sig en god portfolio
Hvis man har tanker om at gøre sig i spilbranchen, er det vigtigt at have en overskuelig portfolio at vise frem. Her er nogle af de bedste og gratis løsninger på nettet.

Zelda Wii - hvad kan vi forvente fra Nintendo Wii i 2010?
Vi venter alle sammen på Zelda til Nintendo Wii, som angiveligt burde udkomme i år 2010. Her skriver jeg mine gisninger, forventninger og forudsigelser omkring dette meget ventede spil fra Nintendo.

At skrive eller ikke at skrive - med kursiv
Flueknepper og perfektionist - sådan er jeg. Men er det at gå for langt, når man kursiverer alle titler på spil, film, bøger osv.?

At tale frit fra leveren
I vores samfund er der visse normer og principper, som man skal ordne sig efter. Men er det virkelig så slemt at sige sin mening direkte, eller er man uhøflig, fordi man ikke tænker på, hvordan modtageren opfatter éns udsagn?

Mit ambivalente forhold til Metroid Prime
I januar 2010 gik jeg i gang med Retro Studios Metroid Prime til GameCube, som jeg ellers havde lagt på hylden. Nu genopdager jeg Samus Arans fantastiske rejse til planeten Tallon IV.

Give os nu ordentlig split screen, for helvede!
Selv med denne generations stærke hardware indeholder mange videospil ikke split screen co-op, men i stedet kun online multiplayer. Og hvis de endelig gør, er det som regel med rigtig dårlig udnyttelse af skærmpladsen.

Flower - en poetisk og emotionel oplevelse på PS3
Hvis videospil er kunst, så er Flower nok et af de bedste bud. PlayStation Network bugner af gode titler, og især dette filosofiske spil skiller sig ud med en rørende historie og alternativt gameplay.